Kryzhitsky Constantine – the breath of spring 900 Classic russian paintings
Kryzhitsky Constantine - the breath of spring
Edit attribution
Download full size: 1670×1250 px (1,0 Mb)
Back to album: 900 Classic russian paintings
In landscape painting, as in poetry, springtime subjects are highly sought after for their characteristic - images of the natural elements, sunlight, and trees. They convey the uniqueness of the transforming nature and the emotional state of human renewal. Such a work of art was the artist Kryzhitsky’s large painting "A Feeling of Spring," first presented at the London exhibition of Russian paintings in 1910.
Description of Konstantin Kryzhitsky’s painting "A Whiff of Spring" (1910)
In landscape painting, as in poetry, springtime subjects are highly sought after for their characteristic - images of the natural elements, sunlight, and trees. They convey the uniqueness of the transforming nature and the emotional state of human renewal. Such a work of art was the artist Kryzhitsky’s large painting "A Feeling of Spring," first presented at the London exhibition of Russian paintings in 1910. It was not in vain that made the author proud.
The painter thoughtfully painted every stroke, every nuance of the canvas: he added the looseness of the snow, the shadow which fell on the ravine, the reflection of the snow glitter, he went out into the nature to see all the details anew. The painting earned the applause of the jury members and was immediately decided to purchase it for the museum. The subtle poetic nature of the landscape painter gave him the opportunity to notice and display the beauty of nature of the highest order in his canvas, naturally combining in it features of Peredvizhnic realism and salon academicism.
With his coloristic finds the artist was at the top of modern trends in landscape painting and reverently conveyed in the picture the lasting value of Russian nature. There is a palpable sense of sincere love for native nature and careful study of it. It is a true national landscape, in which the emotional state is faithfully conveyed through the palette of colors - light and harmonious. The natural lighting gives it vitality, and the manner of writing fills it with expression.
But this painting brought the artist grief. Kryzhitsky saw a massive double tree, occupying the entire close-up of the canvas, in a photograph. Another landscape painter painted his work from the same photo. Envious critics accused Kryzhitsky of plagiarism, although the paintings looked nothing alike, except for the tree. The skill of the authors could not even be compared: the level of execution was different. But the sensitive artist could not stand it.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
COMMENTS: 8 Ответы
Работал не только масляными красками, но и акварелью и карандашом, черпая мотивы для своих пейзажей преимущественно из природы Киевской губернии и окрестностей Петербурга
Уважаемые! Убедительная просьба помочь разыскать вариант (я думаю самый поздний вариант) "Лесных Далей". Изображение как бы с вершины глубокого оврага-вниз. Слева птица на переднем плане, Трава высокая полевая. Справа в центре-маленькие хатки под большими деревьями, которые переходят в лес И дальше-действительно ЛЕСНЫЕ ДАЛИ. Помогите найти. С уважением – Григорий Петрович. [email protected]
он хороший художник нарисовал много картин про природу.
Обалденная картина, аж на душе так радостно глядя на это произведение!)
Столько света!!!
Картина действительно обалденная, но, к сожалению, эта картина стала причиной гибели прекрасного художника (он покончил собой из-за обвинения в плагиате, т. к. при создании картины использовал фотографию, которую раньше ипользовал другой художник – Столица Е. И.) Тонкая и ранимая натура художника, увы, не вынесла такой незаслуженной критики...
Эта работа прекрасна! А где тот – обвинитель?? Художники и глазеющие! Будьте внимательнее друг к другу! Обвинить просто. Последствия не предсказуемы...
Обвинителей было много – травля началась в прессе. Защищаясь, Крыжицкий направил в газеты открытое письмо, в котором чётко изложил свою точку зрения на этот вопрос. Да, он признаёт, что использовал для своих вещей сюжеты и детали с фотографий, но считает, что написанные им сотни картин дают ему право отвергнуть обвинение в том, что он якобы "спокойненько списывает по фотографиям для продажи". Пользоваться фотоматериалами, по его мнению "простительно" как раз не ремесленникам-копиистам, а только настоящим художникам. Для истинного художника фотография – помощник. Нелепость обвинений была абсолютно понятна всем, кто хоть сколько-нибудь знал Крыжицкого. Родные же и друзья вовсе не придали этой истории серьёзного значения. И напрасно... Многие художники после его гибели выступили с заявлениями в печати – "Крыжицкого буквально затравили, загнали в мёртвую петлю на глазах всех, при свете дня, под оглушительный вой газетной травли. Его гибель останется навсегда траурной страницей в истории русского искусства".
Но солнце все равно светит нам с его картин, которые находятся вне непримиримой борьбы идей и недосягаемы для человеческой низости. Мы смотрим на эти полотна и тоже забываем обо всём этом. И говорим, улыбаясь: "До чего же хороша жизнь! "...
You cannot comment Why?
The picture has something of this: winter, snow, tree, wood, cold, frost, season, landscape, frozen, weather, branch, ice, scenic, nature, park, snow-white, guidance, snowstorm, scene.
Perhaps it’s a painting of a wooded area with snow on the ground and trees in the foreground, and a deer in the distance, with a blue sky in the background.